November 09, 2009

PROJEK PENDOKUMENTASI TANAH KAMPOKN BIDAYUH

Minggu duia(01.11.2009),kami sambilan umpat di Kampokn Sarayan Daya ampus menghadiri kursus' Mendokumentasi Tanah Kampokn Bidayuh' di dewan DBNA (Dayak Bidayuh National Association) di Kuching.Objektif kursus nyian adalah untuk melatih wakil-wakil umpat di kampokn an terpilih sebagai 'perintis' untuk ba'ajar nyukat ngan mendokumentasi tanah NCR di kampokn masing-masing.Untuk makluman,90% tanah dirik Bidayuh napath di sukat ngan di dokumentasi secara sistematik(an anak terlibat ngan projek SALCRA).Untuk projek perintis nyian,14 buah kampokn,umpat di Lundu sampey ka Serian an di milih dohok.Akak koa baruk kampokn-kampokn an lain.Untuk makluman ugak,Bidayuh adalah terdiri dari gabungan kumpulan etnik kecil kaum Salako/Rara,Jagoi,Bukar-Sadong ngan Biatah.Projek nyian adalah anjuran DBNA.Anggaran balanja untuk projek nyian adalah RM250000.

Nyian antara kertas kerja latihan an kami makey...
Nyian kami di magi ka 10 kumpulan,untuk latihan praktikal mendokumentasi,nginsik borang-borang projek.
Nyian kami ba'ajar praktikal makey GPS(Global Positioning System),untuk menentukan kedudukan peg-peg sempadan lot.
Nyian,aku mencatatkan posisi peg(kedudukan longitud-latitud) ka daaph borang 'field book'.
Nyian kami bagambar kenang-kenangan di uwas dewan DBNA,dah abis kursus.

Aku kira projek nyian amat berguna untuk dirik mae an ada ba tanah NCR.Biarpun ia anak di iktiraf(gik napatn) oleh Jabatan Ukur dan Survey,tapi sekurang kurangey,dirik dah ada sistem an batol cara nyukat ngan menyimpan data-data tentang tanah NCR dirik,untuk rujukan dudi .Mungkin,suatu masa kalak,bila ada 'lampu hijau' umpat di naidak Land Survey untuk nyukat,dirik dah bersedia.Baritaey,dirik Bidayuh adalah an pertama ngajaan nyian.

2 comments:

Gold Arawana said...

Sukat bato-bato boh maruk... kami ang jauh nyokong kitak 100%... tanah dirik dah samakh giak ngan pasar, kami'e-mi'e gaik kadek "lembaga" icakng... hu hu

Pak Onyal said...

Auklah.Bayar rm25/hektar kahey...hahaha.anak membebankan kan koa?Upah kami muang ari mendokumentasi ia.